خانه » مقالات بازرسی » بازرسی رنگ و پوشش » مبانی عایق کاری – روکشدهی (جلسه سوم)

مبانی عایق کاری – روکشدهی (جلسه سوم)

 

روکشدهی-LINING(جلسه سوم)

در دنباله بازرسی چشمی ازصحت عملیات روکشدهی نیاز است باری جلوگیری از فراموشی لیست مورداطمینانی از نکات مهم تهیه

کنیم،به همین منظور میتوانید به استاندارد BS 6374 مراجعه کنید.یکی از کلیدی ترین قسمت های بازرسی روکشدهی، بازرسی

سختی لاستیک است..این مهم، شاخصی برای مقاومت به سایش است که معیار مناسبی برای تکمیل کردن ولکانیزاسیون

است.بنابراین سختی پس ازولکانیزاسیون به عنوان یکی از خواص اصل به شمار میآید.

این کار با یک دستگاه دستی اندازه گیری میشود به طوری که نوک دستگاه به داخل لاستیک فرومیرود و مقدار سختی به نمایش در

میآید.در کاربردهای رایج دو مقیاس سختی وجود دارد.برای لاستیک های نرم از مقیاس سختی لاستیک بین المللی استفاده میشود

(IRHD). این مقیاس از ۰ تا ۱۰۰ که متناسب با مدول یانک است تغییر میکند.

در حالت کلی سختی یک لاستیک نرم بین ۴۰ تا ۸۰ میباشد.اگر زیر ۴۰ باشد لاستیک خیلی نرم است و استفاده نمیشود. لاستیک

سخت اغلب بین ۸۰تا ۱۰۰ میباشد.مقیاس دیگر سختی،SHORE D میباشد.(استاندارد BS903 بخش A57).برای اکثر کاربردهای مهندسی

لاستیک با مقیاس ۶۰تا۸۰در نظر گرفته میشود.لازم به ذکر است در هر دو مقیاس یک تلورانس ۵(+.-) در نظر رفته میشود.

یکی از نکات مهم این است که مقادیر سختی در نقاط مختلف دور روکش مخزن اندازه گیری شود.تا یک میانگین مناسب به دست آید.

همیشه سختی را روی سطوح صاف اندازه گیری کنید .سطوح ناهموار شما را به اشتباه وامیدارد.سختی را در مرکز ورق های روکش و

یا در حدود ا متر دورتر از لبه ها اندازه گیری کنید.بهترین راهکار اندازه گیری در ۳ نقطه مشخص روی هر ورق است.

تمرکز خود را در نقاطی از مخزن قرار دهید که هنگام قرار گرفتن مخزن در اتوکلاو به منظور ولکانیزاسیون در موقعیت پایینتری قرار داشته

باشید.

شما میتوانید حس کنید این مناطق نرم تر باشد.این امر میتواند به علت تقطیر بخار های حاصله باشد که مانع ازفرایند ولکانیزاسیون

شود.دمای محیط دارای اثراتی در روی مقادیر سختی اندازه گیری شده میباشد.سعی کنید مطمئن شوید دمای مخزن در حدود ۱۵ تا ۲۵

میباشد. در صورتی که مخزن در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرد دمای مخزن یاد خواهد شد.

با آزمایش جرقه آشنا شوید.

هدف از این آزمایش بررسی پیوستگ روکش میباشد.درواقع این آزمایش به عنوان یک آزمایش جستجوگر شناخته میشود.یک جرقه

الکتریکی ،یک حفره یا ناپیوستگی کوچک روی روکش را که به طور چشمی قابل ردیابی نیست ،شناسایی میکند.

این فرایندعیوب چسبندگی را تشخیص نخواهد داد.یک منبع با ولتاژ و فرکانس بالا (۲۰ kv) بین فلز و پراب دستی از روی یک عیب

عبور میکند، یک مسیر برای جرقه زدن ایجاد خواهد کرد که باعث شناسایی عیب میگردد.در اینجا لازم است چند نکته را مورد دقت قرار

داد:

لازم است ولتاژ بالا باشد تا جرقه ایجاد گردد وقادر به عبور از مسیر هوا باشد.

جرقه های سر گردان را از جرقه های آبی رنگ بزرگ ناشی از نشتی و سوراخ بودن لایه لاستیکی باید بتوان تشخیص داد.

اعمال یک نور ضعیف مشاهده جرقه را راحت تر میکند.

 

برای قطعات روکش شده لاستیکی بزرگ مانند مخازن و لوله های هادی انجام آزمایش جرقه قبل و بعد از ولکانیزاسیون رایج میباشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.